Resumé
[19.07.2018 - 20:40] :: p2kSvět se mění a my s ním. Je tady resumé.
Je to dvacet let zpět, kdy se velmi dynamicky začal rozvíjet svět modifikování počítačových her, i díky legendám jako Quake a následně Half-Life a dalších her běžících na podobných 3D herních enginech.
Proto tehdy vznikl i tento web.
Rozvíjel se a komunita kolem něj dokázala vytvořit pospolitý svět z něhož by měl radost i učitel národů J. A. Komenský - byla to doslova škola "hrou". Smyslem bylo hrát hru a poté tvořit nový obsah a ten testovat a ladit chyby a současně se učit a nabývat zkušeností z široké škály oborů. Modder se musel naučit práci s grafikou, práci s 3D modely a prostorem, práci se zvuky a hudbou, v mnohých případech i práci s kamerou, osvětlením a bez základů programování se to také neobešlo. Zkrátka tvorba modifikací počítačových her dokázala v lidech probudit nevídanou kreativitu, jejíž výsledky (české a slovenské) můžete najít na tomto webu v sekci MODIFIKACE.
Z českých a slovenských webů, různě vznikajících a zanikajících, zbyl už pouze náš www.ceskemody.cz. Ze zahraničních je nejznámější MODDB, databáze modifikací jak vydaných, tak ohlášených, ale i nikdy nevydaných a zapomenutých. Stejně jako u nás, ale v globálním měřítku.
Modifikování počítačových her byl časově zdlouhavý proces. Jak jsem uvedl výše, modder musel (pokud pracoval sám) obsáhnout velkou řádku zkušeností a vědomostí z různých oborů. To bylo samozřejmě i výhodou pro ty, kteří pak hledali práci v českém i zahraničním herním průmyslu, kde se díky těmto zkušenostem a obecném přehledu rychle uchytili, protože uměli podchytit tvorbu hry v podstatě z jakéhokoliv úhlu pohledu. Měli prostě těžce odpracovanou zkušenost. Podotýkám že zdarma, všechny modifikace co vznikly byly tvořeny bez nároku na honorář a ve volném čase.
Svět československých modifikací přinesl ve své době skvělé časy, vše bylo poplatné své době. Dnes už je vše jinak. Jsou jiné hry, jiný způsob jak pro ně tvořit komunitní obsah, jiný způsob prezentace zkušeností. Obor počítačových her je přesycen nejen nepřeberným množstvím her, ze kterých jde vybírat, ale také obrovským množstvím souvisejících, dříve neexistujících lákadel. Výsledkem je, že původně tvořivý člověk neví, čemu se má věnovat nejdřív, případně rezignuje v pasivního konzumenta audio-video obsahu aniž by zauvažoval do čeho se pustit. Uvidíme, co přinese budoucnost.
Chtěl bych tímto všem dosavadním i bývalým autorům a tvůrcům modifikací poděkovat za jejich aktivitu, a jejich nezpochybnitelný přínos této československé komunitě. Budu hledat nějaký směr, kam by se měl tento web v budoucnu vydat. Máte-li nějaký námět, hoďte mi ho do komentářů nebo do emailu.
P2K
| zobrazeno: 9564x
|
DISKUZE -- 5
Přezdívka/nick: | |
Text příspěvku: (pouze holý text) | Napiš cifrou deset: |
09.04.2019 17:58:55 -- Kannid -anon:
Návrat k half-life
Já bych to zatím nechal tak jak to je případně by se to dalo upravit
na zajímavé odkazy map českých a slovenských tvůrců na steam
workshop. Jinak bych zde nic neruší nic. Zrovna když první half-life
teď oslavil výročí 20 let rozhodl jsem se vrátit k level designu a
začal opět tvořit modifikace a to zrovna pro první half-life. Už je X
let co jsem do něj tvořil tak se mi určitě nějaké návody budou
hodit. Modifikaci hodlám vydat ještě tento rok.
02.03.2019 11:32:09 -- LordVader-anon:
Vzpomínka
Zabloudil jsem tady po hodně dlouhé době, a to jsem byl pravidelným
návštěvníkem. Ani jsem nevěděl že web ještě běží, ten archiv
modů = ten bych zachoval, ostatní tutorialy jsou spíš jen vzpomínkou,
články bych zrušil, jsou mimo, hlavně ty od Ruthana to jsou výblitky
že by jeden plakal. Je fakt že dnes už je svět úplně jinde, takže za
mně hlasuji za zachování modů a zbytek přesměrovat na archiv nebo na
moddb. Díky za ty časy s Worldcraftem, byly to dlouhé večery.
15.07.2018 10:27:21 -- raoul-anon:
novy zacatek?
Jsem si zavzpominal ted na stary casy, ale cas maji ty decka dnes 10-20 let
tam to chce zacílit. Ale jak psal miki tak ti ani half life a nasledujici
hry neznaji. Nevi co to je delat modely, mixovat muziku, leveldesign. Nejak
se mi to ani nechce analyzovat proc a ani ten cas nemam, ale obcas sem
vlezu, to jo. Jeste mam podruhe rozehrany Force Of Evil a Blbej Den.
13.07.2018 21:55:31 -- kuma-anon:
archiv
Ja bych zachoval tak jak to je. Je to 18 let práce predpokladam mnoha lidi
tak se mohou v duchodu k modifikovani i k hrani svych modu vratit, nebo to
naucit decka. Snad to tady jeste vydrzi, ja tu cerpam zkusenosti stale :
25.06.2018 13:28:53 -- miki-anon:
cas
No to jsem se zrovna narodil kdyz jste zacali, a nez jsem se poradne
rozkoukal, z Half-Life je brutalni retro... Na tohle jsem narazil jenom
nahodou pri hledani informaci o Half-Life 3, ale to asi uz nebude, ze?