Shrnutí událostí za rok 2009 a slovo šéfredaktora
[02.01.2010 - 00:01] :: p2kUdálosti z roku 2009 a výhled do budoucnosti se dozvíte v této netradičně delší novince.
Z herního pohledu byl rok 2009 poměrně úspěšný. Přinesl zajímavé snížení cen starších (a zároveň dobře modifikovatelných) her jako Half Life 2 Orange Box, série Unreal Tournament - zde byl navíc koncem roku uvolněn celý engine pro vývoj her zdarma. Dobře je na tom s cenou i Crysis a jeho editor pro CryEngine2. A další následují. Také přišel geniálně intuitivní nástroj pro tvorbu map (převážně exterierů) v engine Dunia (Far Cry 2 - jehož cena zatím neklesá) z jehož konceptu ovládání doufám budou čerpat i další herní editory.
Z oblasti modifikací přinesl loňský rok dvě skvělé modifikace pro Half Life 2. První, česká, Eye Of The Storm (recenze zde) - která svým zpracováním slavila úspěch nejen u nás, ale především v zahraničí, a nedávno vydaná slovenská modifikace HL2: Dangerous World. U obou uvedených modifikací bylo navíc ohlášeno jejich pokračování. Ze světa Half Life 1 spatřila světlo světa modifikace Blbej Den, humorně a zároveň trochu psychedelicky laděná, s příběhem a dobře hratelná. Oznámen byl vývoj modifikace From Beneath, která je zajímavá tím, že poběží na vylepšeném enginu Half Life 1. Byla ohlášena také modifikace pro Doom 3 - Samota, která vzniká jako absolventská práce. Rozšíření do širšího povědomí se dočkalo i multiplayerové FPScore, postavené na enginu Quake3areny. Pro starší, ovšem legendární hru Chaser, je stále vyvíjena velmi slibně vypadající modifikace Military Complex, ovšem vývoj momentálně stagnuje na nedostatku vývojářů. Poměrně živá je také komunita okolo Far Cry 2, což dokládá také velké množství českých (pouze multiplayerových) map na webu farcry2.cz (což přisuzuji samozřejmě intuitivnímu editoru). Pro fajnšmekry vzniká také modifikace Česko-slovenská armáda 1938-1945 pro hru ArmA. Občasné zprávy přicházely také o modifikacích pro českou hru Mafia, za všechny jmenujme např. obnovení práce na Cantrell City která má kompletně změnit herní prostředí Mafie a novou verzi 1.2 Mission Packu pro hru Mafia od Michala Šafárika. Své modifikace se dočká také (u nás dosud nemodifikovaný) Homeworld 2 a tím je mod R.E.A.R.M. - přezbrojení a redesign. Samozřejmě vychází také drobné počiny ve formě jednoduchých map pro CS a CS:S které můžete najít taktéž v archivu ČS tvorby. Je tedy zřejmé, že modifikování počítačových her se těší stálému zájmu, jak samotných tvůrců, tak i hráčů.
Vrátím-li se k myšlence minulých let, chtěl bych opět touto cestou oslovit všechny zúčastněné, aby k myšlence centrálního webu o modifikacích přispěli také. Není náhodou, že tento web je v provozu již téměř 10 let. Je to díky nekončícímu zájmu o modifikace, udržovat a přinášet stále něco nového na mod scénu, je to zároveň dekáda fungování oficiální mod scény v ČR+SR a také archivu map a modifikací pro různé hry. Myšlenka webu zůstává. Snažíme se přinést podporu pro tvorbu modifikací. Podobných webů, které vznikaly a bohužel dříve či později zanikly, byly desítky. Té práce, která přišla vniveč je mi skutečné líto, neboť mohla pomoci (a mohla i nyní stále pomáhat) více zájemcům, pokud by byla umístěna zde. Někdy se mi s autory webů podařilo domluvit sdílení materiálů, většinou však nikoliv (bohužel z důvodu krátkozrakého egocentrismu autorů nyní již právě nefunkčních webů). Proto apeluji na autory, zveřejněte svou práci také zde, protože tady zůstane zachována i pro pozdější generace, v době, kdy už o modifikování nebudete mít zájem a vaše stránky už nebudou existovat. Věřte, že desetileté zkušenosti to potvrzují.
Mnoho z těch, kdo zde začínali a čerpali zkušenosti, jsou v současnosti na profesionální dráze herních vývojářů, leveldesignerů apod. Především je chci nyní oslovit, podělte se o své zkušenosti. Herní vývojová studia, tedy především ta u nás v ČR a SR by si podle mého názoru měla modařských komunit vážit, doslova si je předcházet a podporovat. Neboť právě tam se soustředí nejen jejich budoucí zákazníci, ale hlavně potenciální budoucí zaměstnanci. Totiž přinést podporu spektru našich čtenářů může být pro naše herní společnosti rozhodně přínosné.
Cílem webu ceskemody.cz do budoucnosti je a bude stálá podpora pro zájemce o tvorbu modifikací - ať už z obecného pohledu problému modifikování, nebo pohledu praktických příkladů z konkrétních herních enginů. Sekce připravovaných a hotových modifikací (dá se říct že je to rozsáhlý archiv a obraz české modifikační scény) dozná lepšího uživatelského rozhraní, bude připravena lepší forma diskuze a také aktivním členům bude stejně jako doposud nabídnuto něco navíc. Provoz webu (domény i webhostingu) je sponzorován zatím šéfredaktorem, ovšem největšími sponzory jsou právě ti, kteří své zkušenosti z tvorby her a modifikování poskytli, nebo hodlají poskytnout ostatním. Takoví mají u nás dveře otevřeny dokořán.
Děkuji za rok 2009 dosavadním redaktorům za jejich činnost, především Ruthanovi, který se jako jeden z mála snaží zprostředkovat ty reálné vývojářské zkušenosti širšímu okruhu čtenářů, a také všem členům komunity, kteří se zde účastní diskuzí, vzájemné pomoci, hodnocení a podílejí se na smyslu funkce tohoto webu.
p2k, šéfredaktor www.ceskemody.cz
| zobrazeno: 4759x
|
DISKUZE -- 0
Přezdívka/nick: | |
Text příspěvku: (pouze holý text) | Napiš cifrou deset: |