|
Preview: HAMMER
3.40 build 2513 a další utility
Prostředí editoru
se v zásadě nezměnilo, a to napovídá, že tvorba map bude probíhat obdobně jako ve
starších verzích. Samozřejmě s několika rozdíly. V mapách pro Half-Life 2 je
hodně modelů. Veškeré detaily a předměty, které vyžadují vyšší stupeň
zpracování, jsou představovány modely formátu MDL. Proto se část tvorby map
přesouvá do jiných editorů jako je především 3D studio, nebo MilkShape.
Samozřejmě že k závěrečnému sestavení mapy bude Hammer nezbytný. Patří sem
zejména tvorba sekvencí, rozmístění a ladění všech entit, tvorba prostředí a
design map.
V betaverzi HL2 lze najít několik utilit a pluginů pro práci s 3DStudiem, ovšem
jejich funkčnost jsem neověřoval.
Čím začneme?
Po spuštění editoru nás přivítá nový grafický nápis HAMMER, a nové okno
MESSAGES, které informuje o neúspěšných akcích a různých chybách. Novinek je
nepřeberné množství a popisovat všechny nemá smysl. Vybral jsem jen to, co jsem
zatím pochopil a co mne zaujalo.
Mapy
Editor dokáže načíst mapy formátu MAP, RMF čímž je zajištěna zpětná
kompatibilita s HL1 a mnoho z vás jistě zajásá a hned začne předělávat své staré
úspěšné mapy pro HL2. Mimo tyto staré známé formáty je zde nový formát VMF (asi
Valve Map File).
Textury
Je vidět znatelný posun k texturám o velikosti 512*512 a 1024*1024. Pravdou je, že
textury těchto velikostí dokáží udělat zázraky v designu map, ovšem požadavky na
vaši grafickou kartu a paměť počítače se tím pádem velmi zvýší.
Aby Hammer dobře běhal a rychle zobrazoval textury, bude 512MB RAM ve vašem počítači
minimum. Jinak budete při práci s texturami dlouho čekat.
Zatím jsou textury umístěny jednotlivě v adresářích, rozdělených podle druhu.
Jsou formátu VTF (asi Valve Texture File).
Pozadí map
Okolí mapy už také není jen 360° panoramatická fotografie, ale změnilo se v
plnohodnotné 3D prostředí. Díky tomu se vzdálené objekty pohybují a vytvářejí
tak plnohodnotné 3D prostředí, mraky na obloze plují a občas mohou zakrývat i slunce
na obloze. Ale nečekejte dynamické stínování ve stylu Doom3 - ty v současné
betaverzi zatím nenajdete.
|
Při vkládání objektů přibylo zobrazování rozměrů (jako v Treadu), což bylo sice
potřeba už před pěti lety, ale díky za to!
Objekty (entity) lze vkládat i v 3D pohledu.
V okně Face Edit Sheet - (dříve jen práce s texturami) je
nyní mnoho nového. Přibyly záložky MATERIAL a DISPLACEMENT.
MATERIAL
V této části přibylo nastavení rozlišení Lightmap - myslím že bude
regulovat jemnost (hrubost) stínování. Jednotlivé objekty lze také sdružovat
do tzv. smoothing groups, které jsou viditelné v novém 3D pohledu Smooth. Myslím že v
tomto pohledu se lze orientovat v lightmapách různého rozlišení. Je to jen můj
názor - ale možná je to další zbytečnost Valve kvůli zrychlení enginu, ale nevím
jak jim to zatím funguje, tak zanechám spekulací.
DISPLACEMENT
Záložka displacement, je úplně nová. Umožňuje vytvářet přímo v editoru různé
nerovnosti povrchu u brushů. Díky tomu už skála nebude hranatá a země může být
už konečně bohatá na různá zvrásnění, kopce a hory. (teda pokud jste předtím
neznali program GenSurf)
Vkládání objektů a prefabů a tvorba prefabů doznala jistého zjednodušení. V
objektech přibyla koule - sphere. Díky za ni.
Také si budete muset zvyknout u entit a objektů nastavovat jejich fyzikální
vlastnosti, kterých nebude málo.
Editor zobrazuje u každé entity v 2D pohledu popisky - názvy entit, takže orientace je
opět o něco přehlednější.
Některé entity se v 3D pohledu zobrazují jako model či obrázek. Okolo zvukových
entit přibyl "rozsah" - lze nastavit vzdálenost, kam až lze zvuk slyšet. Už
se nenastavuje small, medium a large radius v záložkách, ale přímo číselná
hodnota, nebo lze ručně natahovat vzdálenost přímo v editoru.
V 3D pohledech přibyly mimo wireframe, flat, textured také pohledy Lightmap Grid,
Lighting Preview a Smooth.
Kompilace - zatím mi v editoru nefungovala. Pokud budete chtít zkompilovat mapu, tak asi
jen ručně, pomocí souborů vvis, vbsp, vrad atd.
Horní lišta:
Zde přibyly ikonky DD, DW, DB a kulatá značka na konci. Tři ikonky DD ovládají
funkci Displacement a poslední ikonka má vliv na zobrazování rozsahu slyšitelnosti u
zvuků.
Popisky ikonek horní lišty:
Toggle Grid
Toggle 3D Grid
Smaller Grid (left bracket)
Larger Grid (right bracket)
Load window state
Save window state
Carve with selected object
Group selected objects
Ungroup selected objects
Toggle group ignore (CTRL+W)
Hide Selected objects
Hide Unselected objects
Show all visgroups
Cut
Copy
Paste
Toggle Cordon State
Edit Cordon Bounds
Toggle Select-by-handles
Toggle auto-selection
Texture Lock
Toggle Face Alignment
Disp Mask Solid
Disp Mask Walkable
Disp Mask Buildable
Run Map
Toggle Helpers
Boční lišta:
|
Selection Tool (Shift+S)
Magnify (Shift+G)
Camera (SHIFT+C)
Entity Tool (SHIFT+E)
Block Tool (SHIFT+B)
Toggle Texture Application (SHIFT+A)
Apply Current Texture
Apply Decals (Shift+D)
Apply Overlays (SHIFT+O)
Clipping Tool (SHIFT+X)
Vertex Tool (SHIFT+V)
Path Tool (SHIFT+P)
|
Další zajímavé programy, které jsou obsaženy v betaverzi v
adresáři hl2/bin:
bspzip.exe - program komprimace a dekomprimace bsp
cjpeg.exe
classcheck.exe
glview.exe
height2normal.exe
hlds.exe - half life dedicated server
hlfaceposer.exe - program k prohlížení a zpracování obličejových proporcí,
nastavení gestikulace apod.
hlmv.exe - half life model viewer v nové verzi
ihvtest1.exe
lwvupdate.exe
makels.exe
makevmt.exe
ModelCheckIn.exe - model checker inners
newdat.exe
playback.exe
printbones.exe
QC_Eyes.exe - nastavení očí pro modely
scenemanager.exe
ScratchPad3DViewer.exe
sentencelength.exe
studiomdl.exe
vbsp.exe
vbspinfo.exe
sphere.exe - program pro prohlížení virtuálního 360° pozadí
sprgen.exe
Status.exe
vrad.exe
vtex.exe
vtf2tga.exe
vvis.exe
wc.exe
texpow2.exe
tgadiff.exe
vmtedit.exe
vtfdiff.exe
vview.exe
Dodatečné seznamy (zatím
nedokumentovaných) příkazů konzole se nachází tady:
|
|