NOVINKY:
|
NOVÉ ČLÁNKY A NÁVODY:
|
MODY/MAPY:
|
Resumé
[19.07.2018 - 20:40] :: p2kSvět se mění a my s ním. Je tady resumé.
Je to dvacet let zpět, kdy se velmi dynamicky začal rozvíjet svět modifikování počítačových her, i díky legendám jako Quake a následně Half-Life a dalších her běžících na podobných 3D herních enginech.
Proto tehdy vznikl i tento web.
Rozvíjel se a komunita kolem něj dokázala vytvořit pospolitý svět z něhož by měl radost i učitel národů J. A. Komenský - byla to doslova škola "hrou". Smyslem bylo hrát hru a poté tvořit nový obsah a ten testovat a ladit chyby a současně se učit a nabývat zkušeností z široké škály oborů. Modder se musel naučit práci s grafikou, práci s 3D modely a prostorem, práci se zvuky a hudbou, v mnohých případech i práci s kamerou, osvětlením a bez základů programování se to také neobešlo. Zkrátka tvorba modifikací počítačových her dokázala v lidech probudit nevídanou kreativitu, jejíž výsledky (české a slovenské) můžete najít na tomto webu v sekci MODIFIKACE.
Z českých a slovenských webů, různě vznikajících a zanikajících, zbyl už pouze náš www.ceskemody.cz. Ze zahraničních je nejznámější MODDB, databáze modifikací jak vydaných, tak ohlášených, ale i nikdy nevydaných a zapomenutých. Stejně jako u nás, ale v globálním měřítku.
Modifikování počítačových her byl časově zdlouhavý proces. Jak jsem uvedl výše, modder musel (pokud pracoval sám) obsáhnout velkou řádku zkušeností a vědomostí z různých oborů. To bylo samozřejmě i výhodou pro ty, kteří pak hledali práci v českém i zahraničním herním průmyslu, kde se díky těmto zkušenostem a obecném přehledu rychle uchytili, protože uměli podchytit tvorbu hry v podstatě z jakéhokoliv úhlu pohledu. Měli prostě těžce odpracovanou zkušenost. Podotýkám že zdarma, všechny modifikace co vznikly byly tvořeny bez nároku na honorář a ve volném čase.
Svět československých modifikací přinesl ve své době skvělé časy, vše bylo poplatné své době. Dnes už je vše jinak. Jsou jiné hry, jiný způsob jak pro ně tvořit komunitní obsah, jiný způsob prezentace zkušeností. Obor počítačových her je přesycen nejen nepřeberným množstvím her, ze kterých jde vybírat, ale také obrovským množstvím souvisejících, dříve neexistujících lákadel. Výsledkem je, že původně tvořivý člověk neví, čemu se má věnovat nejdřív, případně rezignuje v pasivního konzumenta audio-video obsahu aniž by zauvažoval do čeho se pustit. Uvidíme, co přinese budoucnost.
Chtěl bych tímto všem dosavadním i bývalým autorům a tvůrcům modifikací poděkovat za jejich aktivitu, a jejich nezpochybnitelný přínos této československé komunitě. Budu hledat nějaký směr, kam by se měl tento web v budoucnu vydat. Máte-li nějaký námět, hoďte mi ho do komentářů nebo do emailu.
P2K
|