ČLÁNKY O TVORBĚ MAP A MODIFIKACÍ DO POČÍTAČOVÝCH HER
Zde najdete přehled všech vydaných článků, které přibližují tvorbu modifikací z pohledu samotných vývojářů, jejich rady, rozhovory, reportáže, apod. Celkem je v této sekci 64 článků.Ouya průšvih nebo ne?
Rubrika: Obecné téma
Vložil: RuThaN,
dne: 19.08.2012,
zobrazeno: 12626x
Ouya průšvih nebo ne? Já říkám: možný jednooký král mezi slepci.
Docela mne baví, jak si teď všichni myjí ruce nad novou konzolí jménem Ouya. Nedávno jsem napsal článek, o konzolích a PC a hledání nesvaté platformy pro upaření a uklikání k smrti, kde jsem kritizoval současné podmínky a nakonec více méně vychválil PC nad současnými uzavřenými platformami.
Ouya má být nová "otevřená" herní konzole, běžící na Linuxu (Android=Linux+Java), kterou nevlastní žádná velká "zlá" firma. Na úvod bych chtěl říct, asi to nejpodstajší, konzoli si stejně jako mnoho věcí v životě vybíráme metodou nejmenšího zla. To znamená podle toho, aby nám na konzoli vadilo co nejméně věcí, vůči naší představě ideálna, do které mají tato uzavřená zařízení velmi daleko. Velcí výrobci se jinak nehrnou, jak povrzuje nyní Nintendo se svým Wii U, které je výkonnostně na úrovni 5 let starého Xboxu. Jejich nový gimmick to nenarovná, teda pokud ho nebude zase rozdávat Oprah jako Kinnect.. Mám taky jeden doma, myslim, že Microsoft Kinnectem trhnul i ideál žen a dívek Horsta Fuchse, jelikož prodal asi 20 milionu těchto zbytečností, pro které jednak není možné udělat pořádné hry a druhak mají tak příšernou latenci, kterou bych se nebál neoznačit za konstrukční vadu.
Avšak zpátky k Ouye. Nejdřív si probereme HW a OS a pak si vezmeme na sál jejich obchodní plán, ošklivou paní šéfovou, která by taky potřebovala přešít a další chuťovky, které ani sós nenarovná.
Hardware:
- Tegra3 quad-core processor
- 1GB RAM
- 8GB of internal flash storage
- HDMI connection to the TV, with support for up to 1080p HD
- WiFi 802.11 b/g/n
- Bluetooth LE 4.0
- USB 2.0 (one)
- Wireless controller with standard controls (two analog sticks, d-pad, eight action buttons, a system button), a touchpad
- ETHERNET port
Ve finále jde o HW nejvýkonějšího telefonu (Nexus 7) a běžného tabletu, doplněného o relativně slušnou grafickou kartu díky tomu, že používá SOC (všechno v jednom kusu křemíku) řešení od Nvidie. Přesné srovnání rychlosti CPU a GPU vůči PC a jiným konzolím se pravděpodobně nedá nikde najít (budu rád, když mi poradíte).
a ) CPU / GPU
CPU Tegry 3 jde určitě změřit pomocí Geekbenche a případně dalších linuxových benchmarků, které spustíte na Androidu, případně na jeho rootnuté verzi. To samé Geekbench nebo rootnout, jde udělat i na iOS a Macu a PC, ale už ne na současných konzolích, kde Linux neběhá nebo jede otřesně zoufale neoptimalizovaně, takže by neměřené hodnoty nebyly smysluplné. S GPU je to ještě horší, jelikož Futuremark svůj 3DMark na porovnání výkonu PC, iOS a Android zařízení teprve připravuje, takže jediné co mohu pro benchmarky použít je build naší hry používající Unity3D engin, kterou bych rozhodně neoznačil za nějaký vyladěný výkonností ethalon. Z výsledků výplývá, že GPU v iPadu 2 je daleko pod úrovní i staré Geforce 7300S (20 vs 120 FPS), nebo Intel HD 2000 (20 vs.90). Silná grafika dnešní doby s PC procákem mají při tomto měření pro představu kolem 1000 FPS, čili jsou 50x rychlejší než to, co je v iPadu 2 a třeba 15x rychlejší než to co v iPadu3(ale tam zase vyší výkon spotřebuje vyšší rozlišení (4x větší), takže jsme tam, kde jsme byli). Problém célého toho srovnání je v tom, že Unity v rámci několika posledních verzí ztratila hodně výkonu na iOS, engine je špatně optimalizovaný, tudíž na prokazatelně slabším (viz měření u Ananda) tabletu s Tegrou 2 běží pomaleji, než na výkonějším iPadu 2.
Následně z testu, jako je třeba tento mužeme vyčíst porovnání Tegry 3 s HW, ktery je v iPadech. Smutná pravda je, že Apple nakoupil (a vykoupil) lepší čipy, než dodává Nvidie, iPad3 má GPU a CPU zhruba 2x rychlejší než Tegra 3. Pro představu CPU přidávám test Tegry3 na 1.3Ghz na Geekbenchi, výsledek 1500 bodů, pro představu dnes průměrné CPU v PC Core i3 má výkon asi 6200 bodů. z pohledu na výsledky to vypadá, že stupnice bodování je cca lineární, což je pro naše porovnání moc dobře. Je to lepší, než nějaké pofidérní relativní performance indexy ve Windows a podobně.
Velmi hrubým odhadem z předešlých faktů a čísel dle mého názorů vyplývá, že grafická část Ouyy je velmi slabá, řekněmě minimálně 13x pomalejší než mají dnešní herní grafiky v PC (Geforce 560). Což také znamé, že je řekněmě 3-4x méně než mají dnešní obstarožní konzole, ano jsou slyšet výkřiky, že tablety jsou stejně výkonné jako Xbox a PS3, jen ta čísla prostě neexistují a neodpovídají tomu co řikám já a kolegové vývojáři. Hlášky z Epicu, které se objevili v posledních dnech, které tvrdí, že se brzy GPU v mobilech 20 krát zrychlí, jsou velké pohádky.
b) Memory
Velikost paměti 1 GB, je to více než 512 MB Xboxu a 256+256+10 MB PS3, což je vzhledem k velmi nízké ceně pamětí velmi málo. Malé možnosti pamětí, je možná dáno tím, že Tegra3 a ARM CPU neumí nyní víc adresovat (marně jsem hledal tohle ve specifikacích). Možná si úmyslně při návrhu čipu řekli, že 1 GB paměti bude pro telefony prostě dost a teď je pozdě bycha honit. Teď se objevil čínský telefon, který má mít 2GB paměti, ale obsahuje jiný custom ARM čip, takže otázka o omezení velikosti paměti pro Tegra 3 je stále otevřená.
Co se týče výkonu paměťového subsystému, ten už je obsažen v rámci Geekbenche výše, za předpokládu, že Ouya nebude používat žádné výrazně rychlejší paměti, které by byly drahé, tak tato čísla budou platit.
c) Storage
Nějaká flash jen 8 GB a žádný slot, pro paměťové karty to bude velký problém. jelikož i tabletové hry zabírají snadno 1,2 GB na disku. O datové náročnosti hudby a filmů a dalších datech ani nemluvě. Pokud nebude přes možnost přes USB slot připojit aspoň pomalý USB2 disk, což také není velká výhra cca 20 MB/s oproti 50-100 MB v PC/ konzolích bez SSD disků. Pak bude situace velmi špatná, běžné užívání konzole se změní na velké přeinstalační závody, které nikoho nebaví. Dokonce ani situace při použití externího USB disku neni ideální, protože rychlost přenosu dat do značné míry závisí na CPU, které je v případě Tegry3 relativně pomalé, aspoň při srovnání s běžnými CPU v PC či konzolích viz výše.
d) Ovladač
Ovladač konečně umožní na Androidu i konečně hrát, ale to bude znamenat, že vývojáři budou muset připsat do svých her jeho podporu. Žádná jednoduchá emulace /transformace vstupu z dotykového ovládání Gamepad není možná. Je nutné připsat další kód = práce navíc, jakoby šlo o další platformu, ze které vývojáři nadšeni nebudou. Nutná úprava kódu her, bude novou konzoli výrazně brzdit a spousta her pravděpodbně půjde sice spustit, ale nepůjde pořádně hrát, jelikož na nedotykové televizi je nebude možno ovládat. Ouya samozřejmě řekne, že podporuje jen upravené hry pro ni, ale těch by nemuselo být dost a proklamovaná softwarová Android báze, by mohla skončit nepoužitelná.Situace se však denně zlepšuje, ovladačů je čím dál tím víc, ale dokonce s jejich implementací pomáhá samotná Nvidie. Nvidia dokonce na svých stránkách přímo certifikuje hry, které ovladače podporují, cemuľ tleskám! Snad i jednou Apple dostane rozum, ale možná už bude pozdě.
e) Zbytek
Zbytek neurazí, ale taky nepotěší, 1 USB port, takže si budete muset koupit nějaký rozbočovač (funkční kusy od 200 Kč) a kolem konzole zase bude hromada kabelů, HDMI výstup je klasika, Wifi (norma N) a ethernet port pro datovou síť jsou fajn. Pro mě ostatně je bonus, že by díky otevřenosti mohla jít používat i klávesnice, eventuelně myš, aspoň v nějakém omezeném rozsahu - velké konzole mají tohle zákazáné (viz můj předcházející článek).
Software rozbor
Android 4, OS na mobilní telefony a tablety se pro konzoli může zdát málo. Pravdou ale je, že tento operační systém už dávno umí víc než prastaré dashboardy dnešních konzolí, jenž možná i budou někdy podporovat Skype a ICQ. Možná se někdy do Evropy dostane i streamování filmů, avšak o žádné velké SW výbavě konzolí na těchto uzavřených platformách nemůže být řeč.
Naopak u diskutované "hrače" nám vývojáři slibují i roota. Root je fajn, ale budu pravděpodobně znamena i velkou vlnu pirátsví, která už teď je na Androidu, který se nebojí označit jako platformu pro geeky, oproti uzavřenému applovskýmu iOS, který je hlavně módní a uživatelsky příjemný pro běžné uživatele. Já jako nepřítel úmělých restrikcí otevřenosti tleskám.
Když si trochu architektonicky zafilosofuji, radši bych na tomhle HW viděl dospělejší operační systém jako je Ubuntu nebo Debian, problém je, že o ARM verzích těchto OS se pořád spíš jen mluví, než že by fungovaly. To samé platí pro aplikace, tyto OS by musely mít nějakou emulační vrstvu pro spoustění a instalaci Androidích packagů, která by se musela vyvinout. Jak Android tak Debian jsou sice Linuxové distribuce, ale pravděpodobně by šlo o větší projekt, než je celá konzole.
Nicméně pokud s tou otevřeností Ouya tým nelže, půjde na konzoli asi rozjet dualboot, abyste si vybrali jestli nabootujete Androidem pro hraní a nebo ARM Linuxem pro nějaké složitější operace a aplikace, které Android zatím neumí.
Business plán a zhodnocení
Pro jakýkoliv produkt, který se má prodávat je jedním z nejdůležitějších faktorů cena, žel tím nejdůležitějším je dneska marketing, a ta má být velmi příznivá, 99 dolarů = 2,5 tisíce s DPH. Cena je tedy 50 procent ceny dnešních konzolí v jejich slabších variantách.
b) Cena aplikací
Co je však mnohem důležitější je cena her, které jsou na Androidu, někde na úrovni iOS, čili asi tak 10x menší, než jsou ceny her na velkých konzolích a kapesních konzolích. Právě tato cenová politika je to správné kladivo, klíčový faktor pro zákazníky. Chce se říct, že vývojáře pro malý výdělek Ouya lákat nebude, ale ti, kteří dělají hry hlavně pro peníze, už našli cestu, jak si vydělat a jak pustit cca 10 % platících hlupáků žilou pomocí, "free to p(l)ay" modelu. Raději nechci vědet, kolik z těchto 10 procent jsou děti.
a) Výrobní cena
Ovšem je otázkou, jestli autoři cenu samotné konzole nepodstřelili, právě tohle spousta lidí kritizuje, třeba i výrobce tragického systému Pandora.
Pojďme tedy počítat, kdyz odečtu předpokládané náklady na ovladač (cca 20$) a Kickstarter režiji (5%), tak na celý vnitřek jim zbývá 75 dolarů. Jak ukazuje Rapsberry PI, konnetory a deska moc nestoji (tipuju $25). Case je kus plastu - 5-10$. Cena Tegry3,na netu se píše cosi o 20-30 dolarech, ale těžko říct, pokud by to byla pravda.
Komponenta Muj odhad ceny($) Comment (Optimal) Case 10 Ovladač 20 Tegra SoC 20 Na forech se tvrdí i méně, než 20,
ale těžko říct, pravda je že na jednom wafferu bude výtěžnost vysoká.Mainboard s konektory 15 Paměť 10 Kabeláž 10 Manuály a krabice 10 Celkem 95
Summary výrobních nákladů tabulkovou formou
Ještě je nutné poznamenat, že ikdyby cena byla vyšší, tak Ouya by nebyla prvním výrobcem, který by cenu konzolí dotoval, u Sony a MS je to běžné, ale oni samozřejmě mají velké finační rezervy. Výrobní náklady, které jsem spočítal, znamenají i to, že za 100 můžete dostat HW přímo od výrobce, ale pokud by ho přeprodával ještě někdo další koncovému zákazníkovi, bude chtít provizi, což bude znamena cca dalších 20 dolarů.
c) Cenové prokletí
Nízka cena toho produktu je zároveň jejím prokletím, jelikož na HW, který jsem shrnul výše, prostě žádné velké super hry nepoběží, dokonce ani Call of (hlavy) Duty, ale budou tam fungovat jen menší hry z telefonů / tabletů. A zde právě nastává kardinální otázka celého produktu: "Stojí tyto mále hry za to, abysme se doma zastavili a zapínali nějakou krabičku a hráli je, nebo ne a jsou dost dobré, akorát na nějaké zabití času při cestách?"
Zúčtování -finalní myšlenky
a) Politování slabého HW
Nyní bych mohl úvahu zakončit tím, že je velká škoda, že konzole nemá silnější HW, aby na ní mohly běžet velké hry, že HW je teď levný.
Jenže ARM architektura by se musela změnit za jinou, silný ARM procesor, který by se dal nabíjet ze zásuvky a byl by výkonostně řádově srovnatelný s x86 v PC zatím neexistuje. ARM jádra jsou prostě navrhována pro mobily a nízkou spotřebu a nejde je snadno "přifouknout", systém se 128 slabými jádry by bylo programátorskou můrou, daleko horší, než Cell v PS3 s 8 jádry. ARM architektura má i problém s tím, že pořád ještě nepřešla na 64bitů, což například podle Johna Carmacka (rozhovor na YT) může být velký problém.
b) Osvícení
Zde, ale hodnocení nekončí, jelikož ještě 1 velký trumf má zařízení v rukávu a to OnLive, možnost streamovaného hraní spousty nejnovějších hitů, bez nakupování fyzických medií, otravných instalací, otravných Steam klientů atd. Každému, kdo Onlive nezkoušel, doporučuju ho vyzkoušet, jelikož tahle věc funguje a lag je skoro lepší, než u Kinnectu, i když packety lítají tisíce kilometrů.
Sama firma provozující Onlive prodává za stejnou cenu $99 vlastní krabičku +ovladač, ale partnerství s Ouyou je pro ně velmi výhodné a pomůže tuto zajímavou technologii udržet při životě. Díky funkcním návíc je tímto reálně stějně OnLive krabička mrtvá, protože Ouya umí mnohem víc za stejnou cenu. Druhého velkého poskytovatele cloudového hrání (GaiKai) koupilo Sony za spoustu peněz (přes 300 milionů dolarů), pravděpodobně aby tuto konkureční technologii na čas pohřbilo a mohlo dál vydělávat postaru (tohle je v businessu s takovým obratem běžné). Samozřejmě je určitě lepší mít svá data doma a dělat si s nimi co budete chtít. Možnost hrát nejnovější hry na plečce za 99$, kterou strčíte do kapsy a můžete nosit sebou má ale taky svá velká pozitiva. Taky můžete plynule pokračovat v hraní jedné hry na různých zařízeních.
Update: 2 dny po napsání toho článku se ukázalo, že OnLive má finační problémy, málo uživatelů, propustila dost lidí a byla prodána novému vlastníkovi. Firma ve smlouvních podmínkách slibuje, že kdyby zkrachovala, tak vám peníze vrátí, ale pokud hlásí bankrot není z čeho je vracet. OnLive má fungovat dál beze změny, ale kdo ví, jak se říká, varovný prst je vztyčený. Technologie je to dobrá, ale reklama, marketing a business plán, už zdaleka tak dobré nejsou.
c) Ouya2, kdo víc co bude dál
Jestliže se Ouya 1 povede a vybuduje si velkou uživatelskou základu, tak výrobci klidně mohou za 2 roky vydat verzi 2, která bude mít konečně pořádné železo, uživatelskou základnu a půjdou na ní hrát lepší hry, nejen streamově. Pak by mohl proklamovaný příchod konzolového mesiáše skutečně nastat.
Celá banda lidí za Ouyou, podle jejich textů a videí sice vypadá jako banda diletantů, ale nedělejme si iluze o Sony a MS, o Nintendu raději pomlčím. Všechny technologie, které tým Ouyi chce použít jsou hotové, leží na stole, stačí je jen dát do krabice a nakódit nějaký frontend a appstore. Nemusí se vyvíjet speciální CPU/ GPU architektura, jako to dělá MS a PS3 ( mezi námi ona stejně nejlepší architektura byl Xbox čili přebalené PC s PentiumIII). Takže při zvážení těchto argumentů, bych tento projekt vůbec, ale vůbec neodsuzoval, jelikož mezi slepými, je jednooký králem.
RuThaN
DISKUZE -- 1
Přezdívka/nick: | |
Text příspěvku: (pouze holý text) | Napiš cifrou deset: |
16.01.2013 20:06:27 -- Koumyy-anon:
no ouyu asi zatim ne
nad ouyou jsem uvažoval ale rozhodl jsem se že určitě asi ne že bude
lepši když si pořídím MK802 III nebo MK808 a nebo neky hodne podobny
mini pc s androidem protože maji tu výhodu že prakticky umy to stejně
co OUYA daji se využit jak mini pc tak jako konzole ke hrani si k tomu
mužů bud prez blutu nebo usb připojit gamepad a i výkonnostně jsou na
tom lepe procesor 1.6 ghz ram klasik 1gb a daji se ihned rootnout a vůbec
si myslím že mini pc s androidem jako MK802 III mají o hodně výhod
víc oproti ouye